Niet rennen, maar plannen dat huishouden.

Een goed opruim- en huishoudschema zorgt voor veel rust en ruimte in je hoofd.
Ben jij iemand die graag mensen verzorgd? Wil jij het voor iedereen goed doen, maar merk je dat jij jezelf nogal eens vergeet. Je bent druk met je werk, de kinderen, enzovoort? Een opruim- en huishoudschema is there to rescue you! 

De grote truc om tijd voor jezelf en elkaar te creëren is niets anders dan een goed opruim- en schoonmaakschema te maken en taken te verdelen. Zo ren jij je niet rot, nemen huisgenoten ook verantwoordelijkheid en is je huis altijd redelijk opgeruimd.

De 5 voordelen van een efficiënt opruim en schoonmaakschema

  1. Geen hectische schoonmaakacties meer- Het huis is de hele tijd redelijk schoon, als iedereen zich aan het schoonmaakschema houdt. Geen paniek meer als je onverwachts viste krijgt en je ontvangt ze met een big smile.
  2. Verantwoordelijkheden delen– Je bent niet meer als enige verantwoordelijk voor alle taken in huis en er is duidelijkheid over wie wat doet.
  3. Minder stress- Ontspannen is haast onmogelijk als je weet dat er nog heel veel opruim- en schoonmaakwerk op je ligt te wachten.
    Houden jullie je aan het schema? Dan kun je erop vertrouwen dat alles netjes blijft/ wordt.
  4. Meer efficiëntie- Met een vaste planning wordt alles in kaart gebracht, zodat je aan de slag kunt. Je gezinsleden weten ook wat er wanneer gedaan moet worden en wanneer bijvoorbeeld dat favoriete shirt weer gewassen en gestreken is. Of je kunt nog snel voordat je huisgenoot boodschappen doet appen dat je trekt hebt in iets lekkers ;-).
  5. Uitstelgedrag bestrijden- Een goed opruim- en schoonmaakschema hebben, is een manier om uitstelgedrag te stoppen en te overwinnen. Als iedereen zich houdt aan de afspraken loopt het huishouden op rolletjes. Je weet waar je aan toe bent en er is een wekelijkse deadline.

Volg deze 7 stappen om tot een efficiënt huishoudschema te komen dat voor jullie werkt!

  1. Bepaal de lengte van je huishoudschema
    Voordat je begint met het opschrijven van alle taken bepaal je de lengte van je schema. Wordt het een wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of jaarlijks schema? Ik raad aan om per week een ​​schema te maken die je wekelijks afstemt met de maand en jaarplanning, omdat je op deze manier zowel dagelijkse als maandelijkse taken kunt opnemen.
  2. Maak een lijst van al je taken
    Maak een lijst van alles wat je maar kunt bedenken dat moet worden schoongemaakt. Gebruik hiervoor mijn lijst als uitgangspunt. Jouw persoonlijke lijst zal waarschijnlijk verschillen van de mijne, aangezien we allemaal verschillende huizen en verschillende manier en van leven en behoeftes hebben. Ga er eens goed voor zitten en schrijf alle activiteiten op die je het afgelopen jaar hebt gedaan. Loop desnoods in je huis rond om te kijken wat dit zou kunnen zijn. Vaak wordt je dan weer aan opruim- of andere klussen herinnerd. Zet er ook bij dat je bijvoorbeeld de kinderen naar zwem- of muziekles moet brengen. 
  3. Bepaal de frequentie van de uit te voeren taken
    Om te bepalen hoe vaak je een bepaalde taak moet uitvoeren, is het slim om na te denken over wat zinvol en redelijk is. Als je een zolder hebt die niemand ooit gebruikt, hoeft u deze misschien maar één keer per maand of kwartaal op te ruimen en af te stoffen. Als je net als ik 2 katten en een hond hebt die haren verliezen, moet je waarschijnlijk meer stoffen en stofzuigen dan een gemiddeld huishouden zonder huisdieren en/ of kinderen.
  4. Wijs specifieke taken toe aan specifieke dagen.
    Als er een dag van de week is die je bijzonder druk vindt, plan dan geen taken op die dag. Zorg voor ‘ademruimte’ door deze letterlijk in te plannen in je agenda. Prop je dagen dus niet te vol en zorg voor balans! 
  5. Wijs je partner/ huisgenoten/ kinderen taken toe
    Verdeel gezamenlijk de taken naar de persoon die dit het beste zou kunnen doen en het ook (enigszins) leuk vind ;-). Zo doe ik het de was, de boodschappen en het poetswerk in huis. Mijn man maakt de badkamer schoon, zet het vuilnis langs de straat en doet de technische klusjes in huis. Koken wisselen we af. We kijken hoe onze dagindeling eruit ziet en wat vervolgens het handigste is om te doen. De kinderen zetten hun eigen spulletjes in de vaatwasser en houden hun eigen slaapkamer (enigszins) opgeruimd. Is een uitdaging voor tieners, maar het is zo belangrijk dat ze ook al verantwoordelijkheid krijgen. Als ze het nu spelenderwijs doen en leren zullen ze daar later zelf van profiteren.
  6. Werk je persoonlijke planning uit
    Werk je taken activiteiten uit en zet deze vervolgens jullie persoonlijke huishoudschema. Dit kan op papier of in een excelbestand. (wil je meters maken en snel jouw eigen planning maken? Stuur mij een e-mail en ik stuur je mijn eigen schema.
  7. Houd je aan je planning
    Als je alle 6 de stappen hebt voltooid heb jij een geweldige planning. Uit ervaring weet ik dat het makkelijker gezegd is dan gedaan om jezelf en elkaar aan deze planning te houden. De kunst is om het leuk te houden. Zorg ervoor dat iedereen eventuele rot klusjes als eerste doet in de ochtend. Voor kinderen kan er een beloning tegenover staan als ze de hele week hun klusjes hebben uitgevoerd.
    En nog een fijne tip: zet je favoriete muziek op en maak van het opruimen en schoonmaken een gezellige aangelegenheid.

Wil mijn opruim- en huishoudschema gebruiken als basis voor jouw persoonlijke schema?

Kik hier en check de gratis downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.